De flesta av oss litar på välkända företag när det kommer till tjänster och varor. Men vad händer när bedragare infiltrerar dessa företags system? Enligt ny research används vissa företag mer ofta än sällan för att bli måltavärd för bedrägerier.
Bedragare är kreativa individer som utger sig för att vara någon annan. De flesta av oss har hört talas om nätbrott och identity theft, men det finns en gräns där bedragarna går längre än vanligt för att begå ännu större brott. Det är här när välkända företag kommer in bild.
Microsoft är den mest drabbade av dessa bedrägerier, med 57 procent av alla nätfiskeförsök som utgav sig för att komma ifrån företaget. Apple och LinkedIn följer sedan i turmässig ordning, med 10 respektive 7 procent.
Andra stora aktörer på marknaden som Google, Facebook, Amazon, DHL, Adidas, WhatsApp och Instagram är mindre drabbade, med endast en liten andel av alla nätfiskeförsök. Ändå visar dessa siffror hur viktiga företag som Microsoft är för att upprätthålla trygghet och integritet online.
Så vad kan vi göra för att skydda oss själva från dessa bedragare? För det första, bör vi undervisa oss om riskerna associerade med online-verksamhet. Vi måste också vara uppmärksamma på vår digitala identitet och värdefulla data.
För att bekämpa bedrägeri är det också viktigt att företag implementerar mer robusta säkerhetsåtgärer, såsom tvåfaktorsautentisering och ständig övervakning av sina system. Genom att arbeta tillsammans kan vi minska bedrägeriets chanser att lyckas med sitt nätverk.
På slutet är det viktigaste att komma ihåg att vi alla har en roll i att skydda varandra från dessa skuriga aktörer. Genom att vara försiktiga online och arbeta tillsammans kan vi bekämpa bedrägeri och skydda vår digitala identitet från de mest kreativa inkräktarna.