Två studenter, Filippa och Nathalie, blev lurade på över 160 000 kronor sammanlagt när de sökte lägenhet via en annons på Facebook. Trots att båda utsattes för samma bedragare och samma typ av bedrägeri, har Swedbank hanterat deras ärenden på olika sätt – Nathalie har fått tillbaka sina pengar medan Filippa nekades ersättning.
Bedrägeriet
Det var i juli förra sommaren som Filippa och Nathalie, som båda blivit antagna till utbildningar i Uppsala, började leta efter boende. Genom en annons på Facebook kom de i kontakt med en person som utgav sig för att vara mäklare under namnet ”Linnéa”.
Linnéa bad dem att skanna varsin QR-kod för att genomföra en kreditupplysning, vilket krävde Bank-id-verifiering. När detta inte fungerade, bad hon dem att skapa ett nytt Bank-id vid nästa signering. Genom denna procedur fick bedragaren tillgång till deras bankkonton och kunde tömma dem på stora summor pengar. Nathalie förlorade omkring 100 000 kronor medan Filippa blev av med strax över 65 000 kronor.
– Vi hade chattat och hade bokat en visning av lägenheten kort därpå, säger Filippa till SVT.
Olika bedömningar av Swedbank
När bedrägeriet upptäcktes, kontaktade både Filippa och Nathalie sin bank, Swedbank. Nathalie fick tillbaka hela summan som stulits, men Filippa blev nekad ersättning. Trots samma typ av bedrägeri, valde Swedbank att göra olika bedömningar i deras fall.
Filippa överklagade beslutet till Tjustbygdens Sparbank, som har ett samarbetsavtal med Swedbank, men även de nekade henne ersättning.
– Jag förstår inte hur de kan göra så olika bedömningar, säger Filippa.
Advokatens utlåtande
SVT Nyheter Uppsala lät advokat Magnus Nyström, som tidigare vunnit ett vägledande mål i Högsta domstolen om bankbedrägerier, granska fallen.
– Jag förstår inte hur man kan komma fram till den slutsatsen, säger Magnus Nyström.
Swedbank avböjde en intervju men kommenterade skriftligt att banken inte kan diskutera enskilda fall. De betonade att varje fall bedöms individuellt och att detaljer i den enskildes eller bankens agerande kan leda till olika utfall.
Sammanfattning
Fallet med Filippa och Nathalie belyser hur olika utfall kan bli även när det gäller identiska typer av bedrägerier. Det väcker frågor om hur bankerna bedömer och hanterar bedrägerifall och om behovet av mer transparenta och konsekventa regler.
För de drabbade kan den ekonomiska förlusten vara förödande, och det är avgörande att bankerna tar sitt ansvar och erbjuder rättvist skydd och ersättning till sina kunder. Samtidigt visar det också vikten av att vara extra försiktig och skeptisk när man hanterar bankärenden och identitetsverifiering online, särskilt i samband med större transaktioner som bostadssökande.
Denna incident är en påminnelse om de faror som lurar online och hur viktigt det är att vara vaksam. Förhoppningsvis kan fall som dessa leda till bättre rutiner och stöd för dem som drabbas av bedrägerier i framtiden.