Under tisdagskvällen uppstod omfattande tekniska problem hos Swedbank, vilket påverkade bankens kunder i stor utsträckning. Många kunder rapporterade att de hade svårigheter med att logga in både i mobilappen och på bankens webbplats. Problemen började uppmärksammas vid 18-tiden och fortsatte att påverka bankens digitala tjänster under flera timmar.
Swedbank bekräftade kort därefter problemen på sina sociala mediekanaler och försäkrade sina kunder att tekniker arbetade intensivt för att lösa situationen. ”Vi är medvetna om att många kunder just nu upplever problem med att logga in både i vår app och på vår webbplats. Våra tekniker arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt,” skrev Swedbank på Twitter.
För många av Swedbanks kunder innebar problemen inte bara frustration utan även praktiska hinder. Många använder bankens digitala tjänster dagligen för att hantera betalningar, överföringar och andra bankärenden. Flera kunder uttryckte sitt missnöje och frustration över de tekniska problemen på sociala medier, där vissa påtalade att de inte kunde genomföra viktiga betalningar i tid.
När problemen först upptäcktes var omfattningen oklar, men under kvällen stod det klart att det handlade om ett större tekniskt fel. Swedbank har ännu inte gett någon detaljerad förklaring till orsaken bakom problemen men försäkrade att en grundlig utredning kommer att genomföras så snart de akuta problemen är åtgärdade.
Banken uppmanade även kunder att hålla sig uppdaterade genom bankens officiella kanaler och att testa att logga in senare om de initiala försöken misslyckades. Vid tidpunkten för denna rapport hade Swedbank ännu inte kunnat ge en exakt tidpunkt för när problemen förväntas vara helt lösta.