Hör hela intervjun mellan Dumpens Sara Nilsson och Robert Aschberg Admin oktober 23, 2024

Hör hela intervjun mellan Dumpens Sara Nilsson och Robert Aschberg

Blog

I samband med varje konfrontationsvideo som publiceras på Dumpens webbplats visas en reklamfilm för Impulskollen. Reklamplatsen är inte gratis – företaget MM framtid, som äger Impulskollen, betalar cirka 30 000 kronor per månad exklusive moms för att synas i slutet av Dumpens videos. Detta samarbete, som pågått sedan augusti 2023, har nu hamnat i fokus.

Dumpen, en plattform som exponerar personer som försöker stämma träff med barn i sexuella syften, har vuxit till en av Sveriges mest omtalade och kontroversiella sajter. Med ett besökarantal på 1,6 miljoner unika besökare i månaden har plattformen en stark räckvidd och möjlighet att påverka, vilket också speglas i prissättningen för deras reklamplatser. Priset för att få en kort 5–10 sekunders reklamfilm placerad i slutet av Dumpens konfrontationsvideos ligger på cirka 30 000 kronor per månad. Enligt Dumpen faktureras dessa reklamköp kvartalsvis.

Impulskollen, ett företag som påstår sig erbjuda hjälp till personer med oönskad sexualitet, började köpa reklamplats i augusti 2023. För närvarande har kvartal tre och fyra för 2023 samt kvartal ett, två och tre för 2024 fakturerats, enligt Dumpens information. Kopior av fakturorna uppges vara tillgängliga på deras webbplats.

Kritiken

Dumpen har fått kritik för samarbetet med Impulskollen, särskilt eftersom Impulskollen har anklagats för att ta emot betalningar från män som är rädda för att bli publicerade på Dumpens webbplats. I ett uttalande menar Dumpen att de inte kan hållas ansvariga för hur andra företag uttrycker sig eller agerar. ”Vi kan bara ta ansvar för vårt, och det är våra publiceringar,” säger Dumpens företrädare och tillägger att deras webmaster inte har någon kontroll över andra företags hemsidor.

Samarbetet mellan Dumpen och Impulskollen väcker dock frågor om etik och trovärdighet. Att ett företag som erbjuder stöd till personer med problematisk sexualitet samtidigt köper reklamplats på en plattform som exponerar dessa personer skapar en komplicerad dynamik. Många kritiker anser att det rör sig om en potentiell intressekonflikt där Dumpen både kan tjäna pengar på sina exponeringar och samtidigt påstå sig arbeta i samhällets intresse.

Anpassad publicering

Enligt Dumpen påverkas tidpunkten för publiceringar beroende på de personer som är inblandade. ”Beroende på familjesituation och livssituation försöker vi anpassa tidpunkt för publicering,” skriver Dumpen på sin hemsida. Ibland kan en publicering ta en vecka, men det kan också dröja längre.

Dumpen har också förklarat att vissa publiceringar, som de de kallar för ”Bonanzagäddorna”, kommer att ske mer frekvent och i större skala. Detta, menar de, handlar om att säkerställa kvalitetskontroll och effektiv exponering.

Impulskollens kontroverser

Impulskollen har varit i hetluften under de senaste månaderna. Tidigare rapporter har indikerat att flera män har betalat stora summor pengar, i vissa fall över hundratusen kronor, för att undvika publicering på Dumpens plattform. Dessa betalningar har ifrågasatts och anklagats för att gränsa till utpressning.

Enligt advokat Thomas Bodström kan avtal som ingås under påtryckning, som utpressning eller olaga hot, vara ogiltiga. Han har varit i kontakt med flera personer som säger sig ha känt sig tvingade att betala för att undvika publicering. ”Det verkar som det finns fler personer som kan ha drabbats, och vi överväger att driva dessa fall tillsammans för att stärka deras sak,” säger Bodström.

Dumpen själva tar avstånd från dessa anklagelser och välkomnar en utredning. ”Det är väl jättebra att polisen får lov att utreda och gå igenom bokföringarna och titta om det finns utrymme för utpressning eller några oegentliga transaktioner. Det är faktiskt bara polisen som kan göra det,” säger Sara Nilsson, en av Dumpens frontfigurer.

Hör hela intervjun med Sara Nilsson på Dumpens hemsida >

Se Aftonbladets reportage här >