Den kinesiska e-handelsjätten Temu står inför omfattande kritik från europeiska myndigheter. Enligt Konsumentverket bryter Temu mot konsumentskyddande lagar på flera punkter, och nu kräver europeiska tillsynsmyndigheter att företaget anpassar sig till samma regelverk som andra aktörer på marknaden. I ett uttalande till Dagens Juridik har Temu meddelat att de är beredda att samarbeta med myndigheterna för att åtgärda bristerna.
Granskning av EU-kommissionen och CPC-nätverket
Temus marknadsföringsmetoder har väckt oro hos flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter, inklusive svenska Konsumentverket. I ett pressmeddelande berättar myndigheten att EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nätverket) nu inleder en formell granskning av plattformen. Tillsammans har myndigheterna i nätverket under en längre tid undersökt Temus marknadsföring för att samla in bevis för de misstänkta överträdelserna.
Granskningen fokuserar på olika metoder som används på Temus webbplats och som potentiellt kan vilseleda eller påverka konsumenternas köpbeslut negativt. Enligt EU-rätten är digitala marknadsplatser skyldiga att följa specifika regler för att skydda konsumenterna, men Temu anklagas för att bryta mot dessa regler på flera sätt.
Vilseledande rabatter och aggressiv marknadsföring
Enligt CPC-nätverket finns det flera tydliga brister i Temus marknadsföring, inklusive falska rabatterbjudanden. Myndigheterna hävdar att Temu ibland ger sken av att sälja produkter till rabatterade priser när så inte är fallet. Dessutom påstås företaget använda ”påtryckningar” genom att uppmana konsumenter att göra snabba köp under hot om att produkten annars snart skulle ta slut.
En annan metod som uppmärksammats är de så kallade ”påtvingade spelen” där konsumenter uppmuntras att spela på ett ”lyckohjul” för rabatter eller andra förmåner. Här menar myndigheterna att viktig information om spelets villkor är svår att hitta, vilket kan vilseleda konsumenter.
Bristande information om konsumenträttigheter
Temu kritiseras också för att inte ge tillräcklig information om konsumenternas rättigheter. Bland annat uppges företaget ge felaktiga eller otillräckliga upplysningar om ångerrätten, och konsumenter informeras inte om att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
Vidare har företaget blivit anklagat för att använda ”falska konsumentrecensioner”. Konsumenterna får ingen insyn i hur Temu säkerställer att recensionerna verkligen kommer från personer som har köpt och använt produkten. Slutligen pekar myndigheterna även på bristande kontaktinformation, vilket gör det svårt för konsumenter att lämna klagomål eller få svar på frågor.
Temu får en månad att svara
Myndigheterna har även riktat ytterligare frågor till Temu angående deras metoder för prissättning, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och komma med förslag på hur företaget planerar att åtgärda de identifierade bristerna.