När Kungshögskolan i Ljungby beslöt att införa en mobilfri policy på skolan var både elever och föräldrar delade i sina åsikter. För vissa elever kändes det som en enkel begränsning av deras frihet, medan andra såg det som en möjlighet till förbättrad social interaktion och ökad koncentration i klassrummet.
Sedan införandet av policyn har skolan sett flera positiva förändringar. Lärarna rapporterar om en märkbar förbättring av studieron under lektionerna. Utan distraktionen från mobiltelefoner kan eleverna fokusera bättre på undervisningen och delta mer aktivt i diskussioner och grupparbeten. ”Det är en stor skillnad, både i atmosfären och i elevernas prestationer”, säger Anna Lindberg, en av skolans lärare i samhällskunskap.
Utöver de akademiska fördelarna har även det sociala klimatet bland eleverna förbättrats. Rastgårdarna, som tidigare varit fyllda med elever som stirrade ner på sina skärmar, är nu fulla av liv och rörelse. Eleverna ägnar sig åt samtal, leker spel, och umgås på ett sätt som främjar riktiga relationer och sociala färdigheter. ”Jag har lärt känna människor jag knappt visste existerade i början”, säger Ellen, en av skolans elever i årskurs nio.
Föräldrar till elever på Kungshögskolan ser också förtjänsterna i den nya policyn. Många av dem är nöjda med att deras barn nu verkar mer engagerade i sitt sociala liv och skolarbete. ”Det känns som att barnen är mer närvarande, inte bara i skolan utan även hemma”, berättar en förälder som noterat sitt barns ökade intresse för att prata om skolans händelser.
Självklart har det inte varit helt utan utmaningar. Vissa elever har haft svårt att anpassa sig till de nya reglerna och saknar möjligheten att ständigt vara online. Skolledningen har därför arbetat nära eleverna för att hitta lösningar och erbjuda aktiviteter som kan fungera som substitut för den digitala underhållning de saknar. ”Vi har valt att fokusera på att erbjuda fler valmöjligheter för fysisk aktivitet och kreativa workshops under rasterna”, förklarar skolans rektor, Karin Svensson.
Trots de initiala motståndet och utmaningarna ser det ut som att den mobilfria policyn på Kungshögskolan har fått en stabil grund att stå på. Med stolthet tittar skolan nu framåt och funderar på hur de ytterligare kan utveckla initiativet för att främja elevernas lärande och välbefinnande. I en tid där teknologin ofta får skulden för att avhumanisera våra interaktioner och splittra vår uppmärksamhet, kan Kungshögskolans initiativ ses som ett exempel på hur skolor kan skapa en bättre framtid för sina elever.