My Eriksson, en driven entreprenör från Sundsvall, bestämde sig nyligen för att investera i sin framtid genom att köpa en onlinekurs i digital marknadsföring. Kursen, som lovade omfattande kunskaper och verktyg för att navigera och lyckas i den digitala världen, kostade hela 40 000 kronor. Men istället för att få den boost hon hade hoppats på, blev kursen en källa till oro och obehag för My.
Efter att ha genomfört kursen kände sig My oerhört besviken. Materialet var, enligt hennes uppfattning, ytligt och inte alls i linje med vad som hade utlovats i marknadsföringen. Känslan av att ha blivit lurad växte och hon beslutade sig för att uttrycka sin frustration genom en negativ recension online. Recensionen syftade till att varna andra potentiella kunder, så att de kunde fatta välgrundade beslut innan de investerade i samma kurs.
Kort därefter började My dock få mejl från företagets representanter. Vad som inledningsvis verkade vara en begäran om mer information och konstruktiv feedback från hennes sida, förvandlades snart till en serie hotfulla meddelanden. Mejlen försökte pressa henne att radera sin kritik och till och med hotade med rättsliga åtgärder om hon inte lydde. – Jag blev rädd och gjorde som de sa, säger My med en skälvande röst.
Att överväga potentiella rättsliga konsekvenser och den press som medföljde gjorde att My tog till åtgärder som hon annars inte hade övervägt. Beslutet att ta ner recensionen var en svår kompromiss för henne, inbegripen av osäkerhet och känsla av maktlöshet inför situationens utveckling. Hon har sedan dess velat dela med sig av sin berättelse för att öka medvetenheten om riskerna med onlinekurser och det potentiella bemötandet från företag när kritik framförs.
Erikssons upplevelse sätter fingret på ett växande problem inom den digitala utbildningsbranschen – hur negativ feedback hanteras och den styrka företag kan försöka utöva över individuella röster. Det illustrerar också behovet av större transparens och bättre skydd för konsumenter som vågar uttrycka sina åsikter i en tid där marknadsföringskurser för digitala plattformar blir allt vanligare och ofta säljande på stora, ibland ouppnåeliga, löften. My hoppas nu att med fler genljud kring missnöjda kunders upplevelser, kommer fler att kunna stå upp för sina rättigheter utan rädsla för repressalier.